Oliiviõli iga päev

06.06.2019
Oliiviõli iga päev

Raske oleks leida teist toitu, mis oleks tervislikum kui oliiviõli. Miks?

   • Ta ise on terve. Eelkõige monoküllastumata hapete ja polüfenoolide tõttu.
   • Sellega nõustuvad praktiliselt kõik tervisliku toidu teooriad, mis on väga-väga haruldane. Isegi ELi ametlikud tervisealased väited lubavad oliiviõli mainida tervisliku toiduna (tervisealased väited mainivad peamiselt toidu osi - mineraalaineid, vitamiine, valke, mitte toite).
   • Oliiviõli sobib sagedasteks ja mitmekesisteks söögikordadeks ning seda ei ole vaja eraldi "kasutada" (nagu tavaliselt supertoitude puhul).
   • Oliiviõli on rikas mitte ainult polüfenoolide, vaid ka kultuuride poolest - see on ilmselt kõige rohkem ja kauem kirjeldatud ja ülistatud toit.
   • See ei vaja erilist ettevalmistust - pesemist, koorimist, valmistamist. Piisab pudelist valamisest.
   • See nakkub hästi. Kui pudel mahub, hoia seda suletuna kapis, siis on oliiviõli aastaringselt maitsev ja väärtuslik.
   • See on tüüpiline Euroopa toode ja seda saab Eestist ilma suurema vaevata osta.
   • Hea oliiviõli võib muuta tavalise roa maiuspalaks.
   • See on maitsev (sellest lähemalt hiljem).

Oliiviõli eelis, millest tasub eraldi rääkida, on see, et see võib asendada ühe riskantsema toidukategooria - valmiskastmed. Reeglina on tööstuslikud kastmed rikkad lisaainete (sünteetilised säilitusained, stabilisaatorid, värvi- ja maitsetugevdajad), suhkru või muude magusainete poolest. Me arvame optimistlikult, et need meie tervist ei kahjusta, kuid tegelikult ei tule need meie tervisele kasuks. Figuurile samuti mitte.

Kõigi nende kastmete asemel on kõige tervislikum ja lihtsam kasutada head extra virgin oliiviõli: puhas, segatud tilga sidrunimahla, shoyu või tamari sojakastmega, paari supilusikatäie jogurti, sinepi, piparmündi, tilli või muude ürtidega . Maitsestame oliiviõliga salateid, suppe, hautisi, praade, riisi ja loomulikult makarone ning isegi magustoite. Teeme kastmeid ja marineeritud kurke. Hea oliiviõli on praadimiseks liiga hea, kuid toob suurepäraselt esile värskelt valmistatud roale valatuna selle maitse.

Millised on puudused? Kõik ei saa ju ainult plussid olla. Heal oliiviõlil on kaks puudust: esiteks peab see olema äratuntav ja teiseks ei pruugi sellesse armumiseks piisavalt aega olla. Eriti inimestele, kes on harjunud rafineeritud toodetega. Sest ta on iseloomuga ja vahel hammustabki. Ma mõtlen, et kui maitsta ühte head oliiviõli, kõditab see sinu keelt sügaval kurgus ja me sulgeme suu. Tegemist on polüfenoolidega, mis "hammustavad". Kui ei hammusta, tähendab see, et neid pole ja oliiviõli ei ole väärtuslik (kui õli lõhnab ja maitseb meeldivalt, sobib see tarbimiseks, kuid ei ole täiendavalt tervisele kasulik).

Kui aga sööme koos toiduga head oliiviõli, ei avalda see ärritavat mõju, seega ära karda. Teised ütlevad endiselt, et oliiviõli on maitsetu ja kibe. Kibedus ei sõltu kibedusest. Hea õli ei tohi olla rääsunud. Kibedus võib ja peabki olema, aga see ei domineeri. Hea oliiviõli, nagu ka kõik muud maitsed, on mõrkjas. See on lai ja harmooniline maitsete palett, mis näitab, et õli on hea. Ühe ebaselge maitsega õli ei ole tervisele kasulik, mitteharmoonilise kibedusega õli ei peeta heaks (see võib juhtuda, kui oliive korjatakse liiga vara, et saavutada kõrgem polüfenoolide tase). Tavaliselt pärast ühe maitsmist, saab kogu see jutt maitsetest tähenduse ja vormi. Tuleb lihtsalt maitsta.

Kuidas etikette eristada? See pole lihtne. Loomulikult tuleb õlile kirjutada extra virgin olive oil või sarnane eestikeelne fraas. Kuid sellest ei piisa. Seejärel pead usaldama müüjat ja tema teadmisi: kus oliive kasvatatakse, kui kaua neid pressitakse, milline on õli happesus ja polüfenoolide kogus. Veel parem, kui müüja teab, millisest talust ja annab maitsta.

Kui oled õppinud praktikas eristama, kaovad paljud teoreetilised küsimused lihtsalt ära.

Autor: Tervisliku eluviisi uurija Guoda Azguridienė.

Seotud tooted

leaf
Telli uudiskiri ning saa järgmiselt tellimuselt 10% soodustust