Lihavõttelauale: 4 soovitust tervisliku toitumise spetsialistilt ja uute roogade ideed

15.03.2021
Lihavõttelauale: 4 soovitust tervisliku toitumise spetsialistilt ja uute roogade ideed

Koos kevadel ärkava loodusega tähistame aasta üht värvikamat tähtpäeva - lihavõttepühi. Tõenäoliselt keerlevad paljud terve päeva ümber laua ja tegelevad toitudega: serveerime kaunilt, ehime laua rohelisega, värvime mune, küpsetame kooki ja valmistame muid pidusööke. Lihavõttelaud on selle püha tõeliselt oluline osa.

Oleme hoolitsenud lihavõttepühade tootevaliku eest, mis sisaldab lisaks paljudele kevadistele uudistele ka kvaliteetset mahetoitu ja muid lemmiktooteid: pidulikke hõrgutisi, kooke, idandeid, majoneesi, mädarõigast, lihatooteid, vutimune ning koguni naturaalseid munavärve ja mesilasvahast lihavõtteküünlaid. LIVINist leiate pidulaua jaoks kõik vajaliku.

Kui laud on kõige maitsvamate roogadega kaetud, sööme me sageli liiga palju. Et nii ei juhtuks, palusime dietoloogil Vaida Kurpienel jagada väärtuslikke ja lihtsaid näpunäiteid, kuidas pühade ajal süüa maitsvalt, kuid mitte liiga palju. 

 

Lugege kokku, mitu inimest lauda istub ja arvutage vastavalt sellele, kui palju toitu vaja läheb. Mida rohkem erinevaid roogasid valmistate, seda väiksematest nõudest neid pakkuge. Kui teeme rohkelt kiiresti riknevat toitu, siis tahame selle kindlasti ära süüa, et ei peaks ära viskama, ning nii söömegi liiga palju.

Roogade koguse hindamisel ärge unustage ka salateid ja magustoite. Mõelge, kas pärast kõigi plaanitud roogade söömist tunnete end ka pärast pühi värske ja erksana. Valmis toitu saab külmkapis hoida vaid paar päeva. Iga päevaga muutub see üha vähem väärtuslikuks ja maitsvaks ning hakkab viimaks hapuks minema, nii et koguste reaalne hindamine on väga oluline.

Toitumisnõustaja tuletab meelde, et peolaua roogade valmistamisel tuleks kasutada võimalikult vähe rasva ning toitu mitte üle küpsetada ega keeta.

Kui laual on palju erinevaid roogasid, tahame me silmadega kõike. Valige välja mõned meeldivad road ja pange taldrikule maitsmiseks vaid väike lusikatäis, sööge väikeste suutäitega, ärge kiirustage. Närige toit hästi läbi. Nii tunnete selle kogu maitsegammat ja ka täiskõhutunne saabub kiiremini.

Kaasa aitavad ka väiksemad taldrikud, kuhu saab panna vaid piiratud koguses toitu. Kui soovite laua serveeringu pidulikuks muuta, pange väikesed taldrikud suurematele alustaldrikutele.

Kui meie tähelepanu toidult mujale kandub, näiteks keskendume huvitavale vestlusele, närime me toitu alateadlikult vähem ja sööme koguseliselt rohkem. Nii et kui käsil on lõbus suhtlus, siis pange söögiriistad käest ja ärge sellel ajal midagi sööge. Ja kui sööte, suunake kogu oma tähelepanu maitsvate peoroogade nautimisele. Sellisel juhul on söödava toidu kogus mõõdukas isegi siis, kui istute pikalt laua taga, ja samuti naudite toitu rohkem.

Lihavõttepühade ajal sööme traditsiooniliselt mune ja munad on tõesti väärtuslik toiduaine. Enamik munade söömisega seotud probleeme on tingitud rohkest kastmest. Majoneesi asemel võib valmistada kastme avokaadost; suurepärane alternatiiv majoneesile on ka mädarõigas, mille antibakteriaalsed omadused aitavad seedimist parandada. Mädarõika võib segada Kreeka jogurtiga. Kreeka jogurtist, sinepist ja mustast soolast saab maitselt majoneesiga sarnase kastme, kuid see on märksa väärtuslikum kui majonees. Munad sobivad hästi kokku värskete köögiviljade, eriti tomati ja kurgiga.

Peolaua ettevalmistamisel on parem teha üks toitev roog ja pakkuda selle kõrvale palju erinevaid köögiviljasalateid. Siis näeb laud välja värvikas ja pidulik, ning erinevat köögivilja süües püsib ka täiskõhutunne kauem. See omakorda aga tähendab, et sööte vähem muud toitu.

Ärge pakkuge desserti mitte kohe pärast lõunasööki, vaid näiteks õhtuooteks.

Selleks, et ideedest puudust ei tuleks, oleme koos mitme sotsiaalvõrgustikes tuntud inimesega lihavõttepühadeks häid retsepte koostanud. Kutsusime neid üles oma tavalistest piduroogadest tervislikumaid versioone valmistama. Soovitame proovida - tervislikud, maitsvad ja originaalsed!

KIRSI-VAARIKAKEEDISEGA TOFUKOOGID
Dessertide looja Liucina Rimgailė on tavapärased tooted selles retseptis ökoloogiliste ja laktoosivabadega asendanud. Kookides pole kasutatud ei nisujahu, valget suhkrut ega isegi mune.

VEGAN-PIKKPOISS
Vegan-pikkpoiss tervislikumale peolauale - dietoloog Indre Trusovė retsepti järgi. Äärmiselt maitsev, toitev, tervislik ja figuurisõbralik roog.

PANNIKANA INGVERI, MISOPASTA JA RIISIGA
Pärast selle roa valmistamist tunnete end nagu restoranis! Peakokk Jonas Jonušas soovitab lihavõttepühadeks pehmet pannikana ingveri ja misopastaga.

UUTMOODI LIHAVÕTTESAI-BABA
Lihavõttelaual on muidugi oma kohustuslikud atribuudid ja lihavõttesai ehk baba on kindlasti üks neist. Tervislike retseptide looja Julia soovitab valmistada lihavõttesaia, mida ei tule küpsetada, ning mis ei sisalda tavalist jahu ega suhkrut, vaid hoopis rikkalikult kuivatatud puuvilju ja aromaatseid vürtse.

Rõõmsaid ja tervislikke lihavõttepühi!

Seotud tooted

leaf
Telli uudiskiri ning saa järgmiselt tellimuselt 10% soodustust