Kaerahelbed - ühesugused ja erinevad (I osa)

01.09.2017
Kaerahelbed - ühesugused ja erinevad (I osa)

Kuigi kaerahelbepuder on parim hommikusöök igal ajal aastas, on aeg seda meelde tuletada. Ükskõik kui kaugel on linnamees loodusest ja teeskleb, et teda ilmaolude kõikumised ning aastaaegade vahetus ei mõjuta. Isegi kui tundub, et meiega ei juhtu midagi, meie keha kohaneb.

Toit aitab aastaajaga kohaneda ja võib olla takistuseks. Kui ilmad jahtuvad ja päev lüheneb, tuleb keha soojendada. Mitte ainult soe toit, vaid ka väärtuslikud toitained, mis toidavad ja stabiliseerivad. Kaerajahu kasulikkust sügishooajal ei rõhuta mitte ainult idamaised traditsioonid, kus on tavaks rääkida energiatest (kuumus, külm, lihtsus, stabiilsus), vaid ka kaasaegne toitumisspetsialist.

Tuletan teile lühidalt meelde, kui kasulikud on kaerahelbed puhtalt toitumise seisukohast. Eelkõige kiudainete tõttu, mis parandavad soolestiku tööd, eemaldavad rohkem toksiine, aeglustavad toidu muundumist glükoosiks ja hoiavad ära veresuhkru järsu tõusu. Kaeras leiduvad beetaglükaanid alandavad vere kolesteroolitaset. Need on väärtuslikud südamehaiguste, diabeedi ja rasvumise riski vähendamisel. Kiudaineterikkad toidud on alati kasulikud neile, kes soovivad kaalust alla võtta.

Mis võiks olla lihtsam kui kaerahelbed? See võib olla lihtsam või mitte, kuid on veel küsimusi, millele tuleb vastata:
1) millist kaera valida?
2) kuidas valmistada?
3) millega koos süüa, et hommikusöök oleks täiesti tervislik?

Kaeratüübid

Kaerahelbeputru saab keeta viiest kaeratüübist: kaera terad, purustatud kaer, kaerahelbed, kiirkaerahelbed, pakendis kiirkaerapuder.

Eestis on need kõik saadaval, välja arvatud vähem populaarne purustatud kaer (steel–cut) . Leedus on populaarsed täistera kaerahelbed, erineva suurusega kaerahelbed (rolled oats - piklikud ja valtsitud kaeraterad), erinevate maitsete ja valmistamismeetoditega kiirkaerahelbed (quick oat) ning kiirkaerapudrud (instant).

Kui võrrelda nende toiteväärtusi (puhtad, ilma lisanditeta), siis need praktiliselt ei erine - seal on sarnased kalorid, valgud, rasvad, kiudained, looduslikud suhkrud ja raud. Kuid need kõik erinevad suuresti valmistamisaja, konsistentsi, väljanägemise ja maitse poolest. Toodame pikateralist ja konsistentsi on raske närida; toodame lühemaid ja konsistents on keskmine; kiirpuder valmib kiiresti ja helvestest ei tasu rääkidagi.

Loomulikult on terad ja helbed ilma lisanditeta üksikud. Kuid kiirputru ja helbeid toodetakse, välja arvatud harvad erandid, lisanditega, sealhulgas lisanditega, mida me üldse ei vaja - maitsetugevdajad, paksendajad, küllastunud suhkur jne. Väga õhukesed kiirkaerahelbed lõigatakse väikesteks tükkideks, et nad võimalikult kiiresti valmiksid. Kuna need on maitselt tuhmid ja pikliku tekstuuriga, lisatakse neile tavaliselt lisaaineid. Kiirkaerahelbed on juba keedetud kaerahelbed ja seejärel dehüdreeritud - uuesti pulbristatud. Siin on oodata täiendusi.

Kui oleme tarbetud lisandid juba kõrvale heitnud, vaatame, mis vahe on puhaste terade, erineva suurusega helveste ja veelgi peenema kujuga kaera vahel. Peamine erinevus on glükeemiline indeks - kuidas värskelt söödud puder seedetraktis muutub glükoosiks ja imendub vereringesse. Kui väga kiiresti (glükeemiline indeks (GI) on kõrge), tekib suhkru tõus, mida mitte ainult diabeetikud, vaid ka terved inimesed ei taha. Kõrge GI-ga toidud tasakaalustavad nii meeleolu kui ka organiseerivad lisakilosid (liigne suhkur muutub sel hetkel ladustamiseks rasvaks). Mida madalam on GI, seda aeglasem on toidu imendumine ja aeglasem vere glükoosisisalduse tõus. Kui toit imendub aeglaselt, püsib täiskõhutunne kauem.

Suhkru muutmise ulatus on väga suur. See sõltub mitte ainult kaera kujust, vaid ka valmistamisest ja veelgi enam sellest, millega koos neid süüa. Siin peate ise teadma, milline toit teile sobib. Kui oled söönud tavalise portsjoni kaerahelbeid (kuumtöötlemata ja magustamata), see on see toit sinu jaoks. Kui sa ei saa täiendavat toitu, pead hommikusööki intensiivistama: lisa rikkalikumaid toiduaineid (kus on rohkem rasva ja valku) või suurenda kaerakogust. Näiteks kui kasutasid keskmise suurusega helbeid, proovi teinekord valmistada suurtest. Kui see on suur helves ilma küllastunud lisanditeta, proovi täisteratooteid.

Glükeemilise indeksi jälgimine on eriti oluline inimestele, kellel on kõrge või kõikuv veresuhkru tase, samuti neile, kes on ülekaalulised. Kuid ära üle pinguta. Väikestest helvestest (muidugi ilma kahtlaste lisanditeta ja suhkruta) valmistatakse väikelastele ja eriti imikutele putru. Samuti peaksid tundliku soolestikuga inimesed vältima suurt kaera ja isegi suuri helbeid. Muide, beebiversioon kaerahelvestest sobib neile ideaalselt.

Autor: Tervisliku eluviisi uurija Guoda Azguridienė.

Seotud tooted

leaf
Telli uudiskiri ning saa järgmiselt tellimuselt 10% soodustust